Watt Mobility: hoe bij toeval een nieuw, hip fietsmerk ontstond

  • Geplaatst op
  • Door MARK LITJENS
  • 2
Watt Mobility: hoe bij toeval een nieuw, hip fietsmerk ontstond

Ondernemer in al zijn vezels: Frans Nomden kijkt naar alles met de vraag of ergens ‘business’ inzit. Tot voor kort waren dat onder andere apps, momenteel is het de elektrische fiets. Zijn elektrische fiets. Eigen ontwerp, speciaal voor hem gebouwd, eigen verkoopapparaat, Watt Mobility. En gaan. Hoogspanning in fietsland.

Eigenlijk was hij helemaal niet van plan om iets met elektrische fietsen te gaan doen. Vader Nomden was op zoek naar een leuke fiets met trapondersteuning. Zoon Nomden keek mee en verbaasde zich over het aanbod. ,,Saai. Heel saai. Het sprak mij niet echt aan, maar ik was ondertussen wel ‘in’ voor zo’n fiets”, aldus Frans Nomden.  

Als je niet kunt vinden wat je zoekt, dan maak je het gewoon zelf. Zo gezegd zo gedaan. ,,Ik heb op AliExpress, de Chinese shoppingsite, gezocht naar een elektrische fiets die grofweg aan mijn wensen voldeed. Accu in het frame, weinig technische gadgets. Eenvoudige techniek, zodat het gemakkelijk is te onderhouden. Een paar weken later stond de fiets bij mij thuis en ben ik er mee aan de slag gegaan. Eerst alles demonteren om hem daarna met spullen die bij mijn smaak passen weer op te bouwen. Een mooie fiets: hip, modern, urban. Ik ben geen technisch iemand, maar dit was redelijk eenvoudig te doen”.

 

Alles via internet

Maar nu komt het mooie: telkens wanneer hij met de fiets door thuisstad Breda toert, vragen mensen hem waar hij die fiets gekocht heeft. Als ondernemer en ervaren e-commerceman had hij daarom al snel in de gaten dat er vraag is naar een mooi gestylede elektrische fiets. ,,Vooral voor het fietsen in de stad. Een lekker licht gooi- en smijtdingetje. Waar het volgens mij mis gaat bij andere elektrische fietsen, is dat deze worden gebouwd voor mensen die lange stukken willen fietsen. Daar moet zo’n grote accu op en dat ziet er in mijn ogen niet uit. Maakt ze zwaar ook. Jongeren zien dat niet zo zitten, heb ik ondertussen gemerkt. Ik koos voor een kleinere accu, mooi weggewerkt in het frame. Eentje waarmee je op één lading vijftig tot zestig kilometer kan rijden. Meer dan genoeg voor de stad, waar mensen volgens de statistieken gemiddeld 2,7 kilometer per dag fietsen.”

De vele positieve reacties ontsteken zijn ondernemerschap en marketingkennis, waarna het vuur ontbrandt. ,,Ik heb gezocht naar een fabriek die mijn ontwerp kan produceren en die heb ik gevonden in België. Delen van de fiets worden daar gefabriceerd en deze gaan samen met onderdelen uit allerlei delen van de wereld naar Maastricht. Daar wordt alles geassembleerd waarna we de fiets bij de klant afleveren. Thuis. Ik heb geen eigen winkels, vrijwel alles gaat via internet. Er zijn een paar verkoop- en servicepunten te vinden in Nederland waar mensen die eerst willen testen terecht kunnen. Dat blijft toch een wens van potentiële kopers.”

 

Lees hier het hele artikel in "De Ondernemer"

Reacties

  1. Frans Nomden Frans Nomden

    Hoi Ellen, Dank voor je reactie. Een lage instap gaan we voorlopig niet maken. Overigens kun je met 1.60 meter prima fietsen op onze WATT ELECTRIC FEAMLE. De fiets heeft een frame maat van 54 CM. Mocht je dat onverhoopt toch iets te groot vinden, dan kunnen we de fiets nog ongeveer 2,5 CM voor je inkorten.

  2. Ellen HOOGEVEEN Ellen HOOGEVEEN

    Is het ook mogelijk om een damesfiets te maken met een lage instap voor iemand van 1.60m?

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »